5 vanligaste frågorna kring blondering

Hur ofta kan jag bleka/slinga mitt hår?

Först

Det bör gå 5-6 veckor mellan behandlingarna och bara utväxtranden skall behandlas. Detta för att undvika att håret blir torrt och skadat, men även för att det skall bli en jämn blond hårfärg på hela hårlängden.

Kan håret gå av om jag bleker eller blonderar det?

Med de produkter som idag finns i butik och hos frisör är det säkert att bleka håret om bruksanvisningen följs och håret är friskt och obehandlat innan behandling. Skador på håret kan uppstå om håret blonderas upprepade gånger eller att håret är hårt permanentat.

Varför får några ett gult/ orange resultat vid blekning?

Alla naturliga hår innehåller varma pigment (gula & röda). Ju mörkare håret är desto mer röda färgpigment innehåller det. Vid en blekningsprocess bleks de egna färgpigmenten bort gradvis och innehåller håret mycket röda pigment, tar det längre tid för håret att bli blont. Därför är det viktigt att man noggrant kontrollerar färgen under verkningstiden och använder en produkt som kan ljusa upp håret tillräckligt många nyanser.

Förstora

Vad är skillnaden på blekning och blondering?

Egentligen är det samma sak bara olika benämningar dvs. man ljusar upp den egna naturliga färgen.  
När man ljusar upp den egna naturliga hårfärgen finns det två olika tillvägagångssätt:

Blekning/avfärgning och slingblekning
: Dessa produkter kan ljusa upp håret maximalt 7 nyanser beroende på produkt. Blekningen fungerar både på naturligt och färgat hår, men det är lättare att garantera resultatet på ofärgat hår. Under behandlingen bleks pigmenten bort gradvis och inga nya pigment tillsätts. Slutresultatet beror alltid på utgångsläget, verkningstid och hårets egna pigment. Dessa produkter är de enda som kan göra håret helt blont eftersom inga nya färgpigment tillförs.

Blonderingscremer: Dessa produkter kan ljusa upp håret 2-4 nyanser och rekommenderas att endast användas på ofärgat hår för ett garanterat resultat. Under färgningsprocessen bleks de egna pigmenten bort gradvis, men här sker också en infärgning av nya blonda pigment t.e.x Schwarzkopf Blonde 10.2 Ljus Pärlblond. Resultatet blir naturligt blont p.g.a. de tillsatta blonda färgpigmenten. Har det naturliga håret lätt för att bli gult, rekommenderas en nyans med kalla pigment (Pärlblond).

detta tog jag lite lärdom av så tänkte att jag kunde dela med mig av det.
nu ska jag nana, godnatt fina ni!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback